A KIVITELEZÉST ÉRINTŐ ELŐÍTÉLETEK - CSÚSZÁS, PLUSZKÖLTSÉG, FELELŐSSÉG HÁRÍTÁSA. MŰKÖDHET MÁSHOGY IS?

Időről időre találkozom a kivitelezést érintő előítéletekkel. Nézzük csak a legjellemzőbbeket:

- a kivitelezés a megbeszélthez képest hónapokkal csúszik

- a szakemberek nem a megbeszélt időre érkeznek és vagy visszamondják a munkát

- pluszköltség adódik "váratlan" problémákból

- az egyes szakágak nem vállalják a felelősséget a munkájukért.


A SZAKMAI TAPASZTALAT MÁST MOND

Ezzel szemben ha a tervező projektmenedzserként vezet egy projektet, azt tapasztalja, a dolgok a tervek szerint haladnak. Akkor hogy is van ez? Hol van a GAP? Szakértői szemmel vegyük sorra az okokat és a megoldási javaslatokat egy fiktív példán keresztül.


PÉLDA - ÚJ IRODÁT OLCSÓN, GYORSAN, INTERNETRŐL

Egy iroda gyors, látványos és olcsó felújítást szeretne, ezért falmatricát rendel az irodába. Keres egy falmatrica forgalmazót, megrendeli a matricát az interneten. Mivel a matricát valahogy fel is kell tenni, kér hozzá kivitelezést. Keres hozzá a Google-ben egy kivitelezőt, aki felrakja. Látszólag minden rendben volt. Majd fél év múlva a matrica elkezd leválni a falról... És itt kezdődnek a bonyodalmak...


A FELELŐSSÉG HÁRÍTÁSA

A hibáért a gyártó nem vállalja a felelősséget, mert a legmagasabb minőségben ajánlotta a terméket. A termékhez a saját ragasztóját ajánlotta ki, ezért a hiba nem a gyártói oldalon van, érvel a gyártó. Nézzük a másik oldalt. A kivitelező szakszerűen ragasztotta fel a matricát, a kapott ragasztóval, és a tapéta fél évig a falon volt, ezért azt állítja, a gyártó a hibás, azaz nem vállalja a felelősséget. A Megrendelő azt kérte, ragassza fel a terméket, ezért megtette, amit kért.


KÉT SZÉK KÖZÖTT A PADLÓRA, PLUSZ KÖLTSÉG A NYAKBAN, DUPLÁZÁS, AZ IDŐ MEGY

Mi történik ezután? Ha a Megrendelő újra szép irodát akar, újra rendeli a terméket, saját költségén. Azaz sajnos elveszítette az első beruházás költségét és újra kell indítani a folyamatot, a rendelést, a kivitelezést, és közben eltelt fél év, azaz időt is veszített az induláshoz képest. Ráadásul újra kezdheti az egész nyűglődést és mi a garancia arra, hogy most minden rendben lesz?


MI A HIBA OKA? - SZAKMAI SZEMMEL

A kivitelező kapott egy falfelületet és felragasztotta a matricát, technikai leírás alapján, kapott anyagokból. Teljesítette a feladatot, amit kértek tőle. Azonban a kivitelező eljárása szakmai és etikai kérdéseket von maga után, mert nem vizsgálta meg, hogy az adott felület alkalmas-e a matrica fogadására.

BIZTOSAN AZT KELL CSINÁLNOM, AMIT A MEGRENDELŐ KÉR? HA MŰSZAKILAG NEM MEGFELELŐ, AKKOR IS?

Kivitelezési feladat során az elismert és megfelelő tapasztalattal rendelkező szakemberek ismerik a helyes műszaki eljárást, ismerik, mely munkafeladatot mely egyéb feladat követi és ennek megfelelően járnak el. Megvizsgálják, milyen anyagok vannak az irodába beépítve jelenleg és az újonnan beépítésre kerülő anyagot megvizsgálják, összeférhető-e egymással.


A HELYES MŰSZAKI TARTALOM - A REJTETT HIBA KIZÁRÁSA

Magas minőség elérése érdekében, falmatricát Q4 minőségű glettelt falra ragasztunk, a falat szükség esetén latex mentes festékkel festjük. Amennyiben nem latex mentes a festék, a matrica leválik a falról. Amennyiben nem Q4 minőségű a glett, a matrica nem „tükörsima” felületre lesz ragasztva, ezért alatta minden pukli, szemcse, falhiba megjelenik.


MEGOLDÁS:

Falmatrica ragasztása esetén meg kell vizsgálni, a falat milyen festékkel festették, hogyan lett glettelve. Utána kell járni az üzemeltetőtől, a fal mivel lett festve. Amennyiben szemrevételezéssel is látszik, hogy a glett nem megfelelő, a felületet újra elő kell készíteni. A matrica felragasztása csak ezek után történik meg.


Azaz ha azt gondoljuk, egy gyors és egyszerű kivitelezési folyamatba fogunk, előtte egyeztessünk szakemberrel, hogy biztosan azok-e a műszaki lépések, amiket mi látunk, vagy vannak olyan körülmények, amelyeket esetleg nem mérlegeltünk és befolyásolják a kivitelezés folyamatát.


KÖVETKEZTETÉS

Az iroda egy gyors, olcsó és szép megoldást szeretett volna. Ehelyett kapott egy dupla árú, fél évre elhúzódó, javítási folyamatokkal teli problémát a nyakába.


JAVASLAT - KÜLSŐ, FÜGGETLEN SZAKEMBER BEVONÁSA

Egyeztessünk külső, független szakemberrel, mielőtt kivitelezésbe fogunk. Egy belsőépítész, aki kivitelezési helyszíni projektmenedzsmenttel végig kíséri a folyamatot, felhívja a figyelmet az esetlegesen előre nem látható hibákra, a megfelelő szakembert bízza meg és a megfelelő műszaki feladatot kéri tőle. A megbeszélt kivitelezési határidőre szállíttatja le a terméket és rendezi a gyártói megrendeléseket. Így a tervezett időben, az előre kalkulált költségekkel alakul a munka, azaz nincs meglepetés. Így a Megrendelő egy stresszmentes flow élményben vesz részt egy problémás - fájdalmas - költséges beruházás helyett.

#kivitelezés #csúszás #költségtúllépés #időtúllépés #probléma #megoldás #szakember #flow #belsőépítészet #projektmenedzsment #menedzsment #falmatrica #tapéta


17 megtekintés0 hozzászólás